Projektkoordinator till SKL International

Vill du känna stolthet över din arbetsgivare och arbeta i en internationell miljö med internationellt utvecklingssamarbete som fokus? Har du universitetsutbildning med några års erfarenhet inom internationellt utvecklingssamarbete? Då är rollen som Projektkoordinator hos SKL International något för dig!

SKL International är Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) organisation för internationellt utvecklingssamarbete. På uppdrag av framförallt Sida arbetar vi med stöd till utveckling av demokrati och förbättrad samhällsservice i olika delar av världen. I vårt arbete är SKL och SKL:s medlemmar, Sveriges kommuner, landsting och regioner en viktig kunskapskälla. På huvudkontoret i Stockholm är vi ca 35 personer och ungefär dubbelt så många kontrakterade på heltid i våra projekt utomlands. Vi söker nu förstärkning till vår programverksamhet och söker en engagerad och driven Projektkoordinator som kan stötta våra projekt med kunskap runtom i världen.

Om rollen

I rollen som Projektkoordinator rapporterar du till en av våra Programchefer och ingår i vår Programfunktion som består av 25 medarbetare. Som Projektkoordinator bidrar du till genomförandet av projekt och medverkar i det interna utvecklingsarbetet på företagsövergripande nivå.

Arbetsbeskrivning

Vi är just nu i behov av att förstärka våra projekt i Mellanöstern och dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar bl.a. om att:

  • stödja Projektledaren i att koordinera genomförandet av de olika processerna i projektet, t.ex. rekrytering av konsulter, upphandling av olika tjänster, planering av aktiviteter, kommunikation, upprättandet av säkerhetsrutiner m.m.
  • ansvar för viss budgetuppföljning och rapportering till Projektledaren
  • ansvara för arbetet i projektverktyget Teamwork och dokumentation i projektet
  • ansvara för program/logistik/administration vid genomförandet av projektaktiviteter
  • övriga projektrelaterade arbetsuppgifter

Vem är du?

Vi söker dig som har minst akademisk kandidatexamen inom samhällsvetenskapligt ämne samt några års erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete. Då vi bedriver vårt arbete internationellt är det av stor vikt att du hanterar engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du arbetat med Mellanöstern innan, då projekten just nu pågår i Turkiet och Libanon. Om du behärskar ytterligare språk så som arabiska eller turkiska är även det en merit.

Som person är du självgående och har god förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är kvalitetsmedveten, kreativ och en problemlösare om så krävs. Flexibilitet och förmåga att ställa om och anpassa dig efter förändrade förutsättningar är andra egenskaper som krävs för att kunna jobba i vår projektverksamhet. Då vi är en liten arbetsplats är din samarbetsförmåga av största vikt, du har lätt för att skapa goda relationer, är lyhörd, kommunikativ och är en utpräglad lagspelare.

Vad vi kan erbjuda

SKL International erbjuder en stimulerande arbetsmiljö som präglas av dynamiska uppdrag, hängivna kollegor och god arbetsgemenskap i nya aktivitetsbaserade lokaler på Södermalm i Stockholm. Tjänsten är en visstidsanställning fram till 31 december 2020, med eventuell möjlighet till förlängning. I tjänsten förekommer tjänsteresor till de för projekten relevanta länderna.

Ansökan

Din ansökan skickar du till Anna Uvhagen, HR-ansvarig, anna.uvhagen@skl.se senast 4 april. Dock kommer intervjuer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Ansökan ska bestå av CV och personligt brev.

Om du vill veta mer

Du får gärna kontakta oss om du har frågor om tjänsten eller undrar hur processen ser ut framöver. Kontaktperson är anna.uvhagen@skl.se eller telefon 076-000 18 87.

Varmt välkommen med din ansökan!