13 October 2020

Kontakt

Engagerade och drivna projektledare till SKL International

Längtar du efter ett jobb i en internationell miljö där du dagligen bidrar till att göra skillnad för att stärka demokrati och god samhällsstyrning? Gillar du att ta dig an utmanande uppdrag i komplexa miljöer? Trivs du med att jobba i en modig organisation som ifrågasätter status quo? Då vet vi att du kommer att trivas och utvecklas med oss. Nu stärker vi upp vårt team med två projektledartjänster och du kan då söka denna roll.

Stockholm in sunset

Om oss

SKL International är en del av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). På uppdrag av framför allt Sida, arbetar vi globalt med att stärka demokrati och god samhällsstyrning på lokal nivå. På huvudkontoret i Stockholm är vi ca 30 personer och ungefär dubbelt så många kontrakterade på heltid i våra projekt utomlands. Vi förstärker nu vår programverksamhet och söker därför en engagerad och driven projektledare som vill vara med och bidra till vår vision genom vår projektverksamhet och vårt interna utvecklingsarbete.

Om rollen

I rollen som projektledare rapporterar du till en av våra programchefer och ingår i vår programfunktion som består av ett tjugotal medarbetare. Som projektledare ansvarar du för genomförandet av ett eller flera projekt och medverkar i det interna utvecklingsarbetet och projektutvecklingsarbetet på verksamhetsövergripande nivå.

Vi är just nu i behov av att förstärka våra projekt på västra Balkan med en projektledare och en ytterligare projektledare för att stötta i pågående och kommande projekt i MENA- regionen och Afrika söder om Sahara, men det kan också innebära uppdrag i andra insatser där det finns behov av att förstärka med ytterligare resurser samt i framtagande av nya projektansökningar.

I din roll ansvarar du huvudsakligen för att:

  • leda projektteamet och driva det dagliga operativa projektarbetet inom ramen för fastställda projektmål
  • säkerställa att projektet levererar inom rätt tid, kostnad och kvalitet och ansvara för riskanalys
  • ha löpande kontakter/samråd med partners/finansiär/uppdragsgivare
  • ha ansvar för löpande intern och extern rapportering

På organisationsnivå vill vi också gärna att du bidrar till att:

  • genomföra uppdrag inom ramen för verksamhetsplan, internt utvecklingsarbete och metodutveckling m.m.
  • identifiera nya projekt- och affärsmöjligheter samt leda och/eller bidra till utveckling av nya projektförslag och anbud

I tjänsten förekommer tjänsteresor.

Vem är du och hur kan du utvecklas tillsammans med oss?

Vi söker dig som har minst akademisk kandidatexamen inom relevant område och erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete. Du har tidigare arbetat med projektledning genom resultatbaserad styrning och uppföljning av projekt (RBM). Om du i tidigare roller deltagit i anbudsförfaranden och utarbetande av projektförslag, framför allt vad gäller EU-finansiering, är det ett stort plus. Erfarenhet från kommunal o/e regional sektor och erfarenhet av arbete i eller med kommunförbund är meriterande.

För att lyckas i jobbet behöver du vara van att leda dig själv när du planerar, prioriterar och följer upp dina projekt. För dig är kvalitet viktigt. Du har en kreativ och problemlösande förmåga, vilket bidrar till att du flexibelt kan ställa om när förutsättningarna förändras i en komplex och dynamisk värld. Som projektledare med ansvar att leda team i våra projektländer kommer dina tidigare ledarerfarenheter väl till pass, men för oss är det också viktigt att du hela tiden är intresserad av och vill utveckla dig själv som ledare. Du tycker om att samarbeta och internt och externt och du är duktig på att skapa och underhålla relationer över tid. Du har en utvecklad kommunikativ förmåga vilket innebär att du är lyhörd och skicklig på att förmedla budskap muntligt och skriftligt på svenska såväl som engelska. Om du behärskar franska som arbetsspråk så är det extra plus för oss. Vi är en interkulturell organisation och vi ser gärna att du berikar vår verksamhet med ännu fler perspektiv och erfarenheter.

Vad vi kan erbjuda Dig

SKL International erbjuder dig ett jobb där du växer och utvecklas i takt med vårt dynamiska och omväxlande uppdrag. Eftersom vi är en liten organisation kommer du ha nära till utbyte och dialog med engagerade chefer och kollegor. Vi jobbar aktivt för en öppen kultur med god arbetsmiljö, både vad gäller hur vi samarbetar och hur vi arbetar i våra nya aktivitetsbaserade lokaler på Södermalm i Stockholm.

Vi är en värdebaserad organisation som genomsyras av den grundläggande principen om människor lika värde och respekt för varandra. Vi värderar kunskap, är nyfikna och vill ta del av andras perspektiv och erfarenheter för att utveckla vår verksamhet. Vi har mod att stå för de lösningar som vi tror ger hållbara resultat. Vi ifrågasätter status quo och vågar ta oss an utmanande uppdrag i komplexa miljöer.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Ansökan

Din ansökan i form av ett CV och ett personligt brev skickar du till info@sklinternational.se, senast den 30 oktober. Intervjuer kommer att ske löpande.

Om du vill veta mer

Du får gärna kontakta oss om du har frågor om tjänsten eller undrar hur processen ser ut framöver. Kontaktpersoner är:

Programchef Sofia Stridh, sofia.stridh@skr.se eller telefon 072-889 91 58 (v 42-43)

VD Jenny Jansson Pearce, jenny.jansson.pearce@skr.se eller telefon 08-452 75 42 (v 44)

Facklig representant, AKAVIA, Magnus Liljeström på magnus.liljestrom@skr.se eller telefon 08-4527536

Varmt välkommen med din ansökan!



Tack för att du hjälper oss!

SKL International

SKL International is a company, owned by the Swedish Association of Local Authorities and Regions (SALAR). We focus on the development of well-functioning local and regional administrations.