7 June 2021

Kontakt

SKL International söker erfaren Controller

Längtar du efter ett jobb i en internationell miljö där du dagligen bidrar till att göra skillnad lokalt för att stärka demokrati och god samhällsstyrning? SKL International söker ytterligare en controller för att stärka vår ekonomiavdelning.

Om oss

SKL International är en del av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). På uppdrag av framför allt Sida, arbetar vi globalt med att stärka demokrati och god samhällsstyrning på lokal nivå. På huvudkontoret i Stockholm är vi ca 30 personer och ungefär dubbelt så många kontrakterade på heltid i våra projekt utomlands. Nu söker vi ytterligare en controller för att stärka upp vår ekonomiavdelning.

Om rollen

I rollen som controller arbetar du i projektteam tillsammans med våra drivna projektledare och ekonomer. Du rapporterar till vår ekonomichef. Som controller ansvarar du för den övergripande ekonomiska projektuppföljning inklusive sammanställning av budget- och prognosunderlag samt avvikelseanalys. Du stöder våra projektledare i den ekonomiska rapporteringen till finansiärer samt fungerar som stöd till våra projektekonomer vid bokföring och ekonomisk kontroll. I tjänsten ingår även att granska konsultavtal och övriga avtal samt att etablera ekonomirutiner vid exempelvis etablering i nya samarbetsländer. Vidare håller du i kontakten med våra revisorer vid projektgranskningar och jobbar kontinuerligt med att utveckla rutiner i syfte att säkerställa en god intern kontroll samt att uppfylla vår egen såväl som våra finansiärers krav på rapportering.

På organisationsnivå bidrar du till genomförandet av uppdrag inom ramen för verksamhetsplan och internt utvecklingsarbete. Du leder och/eller bidrar med budget och ekonomiutvecklingen av nya projektförslag och anbud. Vårt goda samarbete inom ekonomiavdelningen präglas av prestigelöshet och mycket fokus de kommande åren kommer ligga på utveckling av verksamhet, processer och arbetssätt. Vi hoppas att du vill vara med och bidra till vårt utvecklingsarbete.

Vem är du och hur kan du utvecklas tillsammans med oss?

Du har examen med ekonomisk inriktning från högskola eller universitet. Du har minst fem års erfarenhet av att arbeta som controller eller liknande. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal och i skrift. Du har lätt för att sätta dig in i nya processer, ser flöden och har erfarenhet från effektivisering av processer, arbetssätt och systemutveckling. Du motiveras av att arbetsleda kollegor i projekt och utvecklingsinsatser med målsättningen att stärka ekonomisk styrning och uppföljning.

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad och självgående samt van att arbeta på eget initiativ. Du har god samarbetsförmåga och tycker om att bidra till kollegors kunskap och ge stöd på ett pedagogiskt sätt. Då vi är en liten arbetsplats är din samarbetsförmåga av största vikt, du har lätt för att skapa goda relationer och fungerar väl i teamarbete. För oss är det angeläget att du som Controller är utvecklingsinriktad, driven, kommunikativ, lösningsorienterad och effektiv.

Det är meriterande om du har erfarenhet av projektredovisning- och uppföljning, erfarenhet från internationell verksamhet och arbetat med samarbetspartners så som Sida. Erfarenhet som revisor, avtal och upphandling är också meriterande, men inget krav. Vi ser att du bör vara en mycket god systemanvändare och du behärskar Excel mycket väl.

Vad vi kan erbjuda Dig

SKL International erbjuder dig ett jobb där du växer och utvecklas i takt med vårt dynamiska och omväxlande uppdrag. Eftersom vi är en liten organisation kommer du ha nära till utbyte och dialog med engagerade chefer och kollegor. Vi har en öppen kultur med god arbetsmiljö, både vad gäller hur vi samarbetar och hur vi arbetar i våra nya aktivitetsbaserade lokaler på Södermalm i Stockholm. Med denna rekrytering vill vi lyfta vårt ekonomiarbete till nästa nivå och vi söker dig som finner det intressant att vara med och utveckla, påverka och implementera hur vi ska arbeta framåt.

Vi är en värdebaserad organisation som genomsyras av den grundläggande principen om människor lika värde och respekt för varandra. Vi värderar kunskap, är nyfikna och vill ta del av andras perspektiv och erfarenheter för att utveckla vår verksamhet. Vi har mod att stå för de lösningar som vi tror ger hållbara resultat. Vi ifrågasätter status quo och vågar ta oss an utmanande uppdrag i komplexa miljöer.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Ansökan

Din ansökan i form av ett CV och ett personligt brev skickar du till info@sklinternational.se, senast den 18 juni. Intervjuer kommer att ske löpande.

Om du vill veta mer

Du får gärna kontakta oss om du har frågor om tjänsten eller undrar hur processen ser ut framöver. Kontaktperson är Anneli Alersjö som nås på anneli.alersjo@skr.se eller telefon 072-8899157.

Varmt välkommen med din ansökan!



Tack för att du hjälper oss!

SKL International

SKL International is a company, owned by the Swedish Association of Local Authorities and Regions (SALAR). We focus on the development of well-functioning local and regional administrations.